|
A SZOCIÁLIS MISSZIÓTÁRSULAT
– amely az első magyar alapítású női szerzeteskongregáció –,
hazánk szegényeinek megsegítésére alakult 1908-ban.
|
Történelmi előzmény
A XIX. század végének legnagyobb problémája a munkáskérdés volt.
A kort az egész kontinensre kiterjedő nagymértékű iparosodás jellemezte,
amit ugyanakkor kétszer szakított meg gazdasági válság (1857, 1873),
jelezve a rendszer instabilitását.
Az ipari munkások elszakadtak a korábbi természetes társadalmi közegüktől és védtelenné váltak.
A kizárólag a profitot szem előtt tartó vállalkozói felfogás miatt embertelen körülmények között voltak kénytelenek dolgozni.
A helyzetet tovább súlyosbította, hogy a városlakók számának ugrásszerű növekedésével nem tartott lépést a lakások száma,
így a családoknak rendkívül rossz, egészségkárosító körülmények között kellett élniük.
XIII. Leó
pápa (1878–1903) hatalmas történelmi érdeme, hogy felismerte:
az egyháznak nem csak el kell ítélnie a fellépő hibás tanokat,
hanem helyette válaszokat is kell adnia a társadalmi problémákra.
Ilyen hatások segítették elő a talán legtöbbet hivatkozott pápai enciklika,
az 1891-ben kibocsátott
Rerum Novarum megjelenését.
Forrás:
Huber Szebasztián, A katolikus egyház politikai és szociális enciklikái és történeti hátterük,
Kereszténydemokrácia, 2003. május
|
A Szociális Missziótársulat hajnala
|
1908–1932
|
A Szociális Missziótársulat a századelő katolikus nőmozgalmaiból, a Nővédő Egyesületből és a Patronázs Egyesületből nőtt ki.
Az alapító Farkas Edit – nem utolsó sorban Prohászka Ottokár korszerű szociális útmutatása nyomán – felismerte,
hogy a polgári társadalomban megváltozott a nők helye és szerepe,
s a problémák megoldására már nem elégségesek a hagyományos jótékonykodási eszközök.
Ehhez már a nőkérdéssel foglalkozó, képzett és hivatásos testvérek közössége szükséges: ez lett a Szociális Missziótársulat.

Az 1908-ban alakult társulat első anyaháza Szikszón létesült, amelyet Kassa akkori szociális érzékű püspöke,
Fischer-Colbrie Ágoston bocsátott rendelkezésünkre. (A rend anyaháza 1913-ban Budapestre költözött.)
Apránként kibontakozott a
társulat szervezete,
kialakult a célkitűzések megvalósításához szükséges eszköztár.
A közösség lelkigyakorlatokat szervezett, szociális és vezetőképző tanfolyamokat tartott, sajtója, könyvkiadása volt.
Missziósházakat, iskolákat, napköziotthonokat, népkonyhákat, árvaházakat működtetett.
Országos szervezőmunkát végzett a katolikus nők között, akiket asszonyszövetségekbe, ifjúságcsoportokba,
kistestvér-mozgalomba tömörített.
1923-ban Farkas Edith egy
új szabályzattervezetet
mutatott be a közösségnek.
Ennek okán Slachta Margit vezetésével összesen 29 nővér hagyta el a Missziótársulatot.
Ők alapították meg a
Szociális Testvérek Társaságát.
A két ágra szakadása megrázta a társulatot, de tovább haladt a maga sajátos útján.
1932-ben a Missziótársulat végleges egyházi jóváhagyást nyert.
Forrás:
A katolikus egyház története Magyarországon, V/2. A női rendek,
(2011.04.18.)-http://www.tankonyvtar.hu/katolikus-vallas/katolikus-egyhaz-080903-33
Dr. Beöthy Zsuzsanna Cecília SM, Röviden a 100 éves Szociális Missziótársulatról, Kézirat 2008
|
Az egyházi jóváhagyás után
|
1932–1950
|
A célkitűzések nem változtak: az egyház szolgálatára lenni a liturgikus apostolkodásban
és a katolikus nők szociális munkára való szervezésében.
A létszám rohamosan nőtt, a szervezőmunka kiszélesült a kerületi, helyi szervezetekre.
Megerősödtek az asszonyszövetségek, a kistestvér-mozgalmak és menhelymunkák, a kórház- és fogházmissziók,
a gyármisszió pedig, mint új forma jelentkezett.
A társulat még fokozottabban az ifjúság felé fordult, és egyre jobban hangsúlyozta a világi keresztények szerepét.
Farkas Edit 1942-ben bekövetkezett halála fájdalmasan érintette a nővéreket,
de lankadatlan erővel haladtak tovább az általa mutatott úton.
Budapest ostroma alatt
(1944–1945) a nővérek segítették a sebesülteket, a haldoklókat, eltemették a halottakat.
Az Anyaházban száznál is több hajléktalan gyermekről és felnőttről gondoskodtak.
Az első megválaszott kormány köszönettel igazolta a szerzetesi munkát.
1950-re a testvérek száma 200 fölé emelkedett.
Forrás:
Molnár Sándorné Dr. Szolnoky Erzsébet, Halálfogytiglan életre ítélve, Szociális tevékenységű szerzetesek, NOVADAT 1991
Dr. Beöthy Zsuzsanna Cecília SM, Röviden a 100 éves Szociális Missziótársulatról, Kézirat 2008
|
A szerzetesrendek feloszlatása idején
|
1950–1989
|
A szerzetesrendek feloszlatása – az úgynevezett szétszóratás –
a Missziótársulatot sem kerülte el.
A nővérek plébániákon és világi munkahelyeken élték rejtett missziós hivatásukat.
Egy részük mint kántor, hitoktató, mások kórházakban ápolóként, iskolákban, óvodákban próbáltak elhelyezkedni,
valamint szociális karitatív munkát vállaltak, hogy megélhetésüket biztosítsák.
A világi kenyérkeresethez jutott missziós nővérek esélyt kaptak arra,
hogy a munkahelyek légkörét krisztusibb szelleművé alakítsák.

Nemcsak a missziós nővéreknek, a magyar Egyháznak, és sok szegény magyar rászorulónak,
de nemzetközi viszonylatban is sok szükséget szenvedőnek jelentett komoly támogatást néhány nővérünk – köztük a szentéletűnek tartott Boer M. Judith –
külföldről történő segélyakciója.
Rendi utánpótlás ebben az időben nem volt.
A nővérek személyes kapcsolatok ápolásával, a társulati imák végzésével, temetőlátogatásokkal,
jubileumi templomi találkozókkal tartották a kapcsolatot az Éltető Lélekkel és egymással.
Forrás:
Dr. Beöthy Zsuzsanna Cecília SM, Röviden a 100 éves Szociális Missziótársulatról, Kézirat 2008
|
Az újraindulástól a centenáriumig
|
1990–2008
|
A Kis-Sváb-hegyen, a Tusnádi utcában volt egy kis családi ház, ahol néhány nővérünk a szétszóratás idején együtt élt.
Ez a ház és ez a közösség lett kiindulópontja a rendszerváltozás után újjáéledő Missziótársulatnak.
A régi nővérek közül többen az első hívó szóra beköltöztek, továbbá új hivatások is jelentkeztek.
Mogyorósi Erzsébet Józsa és Mózes Emma Ancilla nővérek vezetésével megkezdődött a közösségi élet.
De a munkát, melyet 1950-ben abba kellett hagyni, nem lehetett ugyanott és ugyanúgy folytatni.
Intézményeink újjászervezése az újabb társadalmi igényeket, létszámunkat és korunkat megfontolva történt:
A Krisztina körúton lévő Anyaház egy részét átengedtük az Apor Vilmos Tanárképző Főiskolának.

Csobánkán a volt Prohászka Ottokár Hadi Árvaházhoz tartozó birtok egy részét a
Közép-európai Cserkészpark Alapítványnak adtuk tartós használatba.
A birtok másik részét, valamint a „kastélyt” és több más épületet a
Dévai Szent Ferenc Alapítványnak ajándékoztuk.
Itt épült fel Böjte Csaba testvér vezetésével a Prohászka Ottokár Élet Háza,
mely a krízisben lévő családoknak, leendő édesanyáknak ad otthont.
A Kis-Sváb-hegyi hitéleti központban egyetemi kollégiumot nyitottunk.
Lelkes kültagjaink segítségével jött létre Szikszón a Bethánia Óvoda valamint Keszthelyen a Farkas Edith Szakiskola.
Időskorúak részére két tartós bentlakásos ápoló-gondozó otthont létesítettünk, Szikszón a Bethánia Szeretetotthont,
Budapesten pedig a Farkas Edith-ről nevezettet.
Jelenleg 100 fő világi dolgozóval és kültagjainkkal 300 ellátottat mondhatunk reánkbízottaknak.
Forrás:
Dr. Beöthy Zsuzsanna Cecília SM, Röviden a 100 éves Szociális Missziótársulatról, Kézirat 2008
|
„A jövőt az Isten tudja. A szociális tevékenységre nehéz idők következnek, de a valódi virágzást,
az egyszerűséget, az alázatosságot, a rejtett szeretetet nem hervasztja el semmi őszi fagy.
Új világ, új emberek, új szellem és ihlet kell.
A földet el nem hagyjuk, de törekvéseinkkel s reményeinkkel az égben járunk.
A szeretetre mindig szükség lesz,...
a társadalmi igazságtalanságokat is mindig ki kell egyenlíteni,...”
Farkas Edit
|
Vissza
|
|